• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
اجرای پویش تجلیل و احیای سنت غدیر در مناطق کم برخوردار

پاس داری سنت حسنه جشن و اطعام در عید غدیر / در روز اطعام الطعام چه کنیم؟

  • کد خبر : 9936
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۴:۵۰
پاس داری سنت حسنه جشن و اطعام در عید غدیر / در روز اطعام الطعام چه کنیم؟
برای احیای سنت حسنه اطعام عید غیر خم به راحتی می توانیم با مشارکت دوستان ، اقوام و فامیل یک اطعام ساده با کمک و همراهی خیریه مسجدسازان الزهراء (سلام الله علیها) با مشارکت اهالی در مناطق محروم کشوربه راه بیاندازیم و غدیر را احیاء کنیم.

عید سعید غدیر خم، عید ولایت علی بن ابی طالب(علیه السلام) و جانشینی بر حقش بر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)، یکی از بزرگترین اعیاد مسلمان است که به عیدالله الاکبر در روایات از آن یاد شده است. در این عید مبارک به جز عیدی دادن، اطعام و غذا دادن به مومنان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

امام رضا(علیه السلام) درباره فضیلت روز غدیر می فرمایند: وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِین‏؛ هرکس در روز غدیر به مؤمنی غذا بدهد، مانند کسی است که به تمام انبیا و صدیقین غذا داده باشد(اقبال الاعمال، ج ۱، ص۴۶۵)

امام صادق (علیه السلام) نیز درباره سنت حسنه اطعام و اهمیت آن در این روز فرمودند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در راس آنها خود ائمه معصومین(علیها السلام)» و یک میلیون شهید «در راس آنها حضرت عباس(علیه السلام) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد (بحار ج۶ ص ۳۰۳).

در جای دیگر امام صادق(علیه السلام) فرمودند که غذا دادن به یک نفر در غدیر مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است.(مفاتیح الجنان ص۵۰۰) به گونه ای که امام صادق (علیه السلام) اصلا این روز را روز اطعام الطعام نامیدند.(بحار ج۹۵ ص۳۲۳).

بنابراین طبق روایات متعدد اطعام این روز بسیار حسنه و مورد تاکید است و باعث می شود که این سنت به دست فراموشی سپرده نشود.

روایات دیگری نیز در این رابطه وجود دارد. امام علی ابن ابیطالب(علیه السلام) ضمانت کرده است: هر کس برای خدا در روز غدیر وام دهد، خداوند چندین برابر به او خواهد داد و در روز عید غدیر بهترین لباس خود را بپوشید، عطر بزنید، به فرزندانتان هدیه دهید و بهترین غذای سال خود را بخورید و  امیرالمومنین علی(علیه السلام) ثواب اطعام یک نفر در شب عید غدیر را برابر با ثواب اطعام یک میلیون پیامبر دانسته؛ ثوابی که برای اطعام در هیچ زمان دیگری ذکر نشده است،

در جای دیگری امام على(علیه السلام) می ‏فرماید: من افطر مؤمنا فى لیلة فکأنما افطر فئاما… (المراقبات، میرزا جواد آقا تبریزى، ص. ۲۵۶) کسى که مؤمن روزه ‏دارى رادر غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است. فردى پرسید: اى امیرمؤمنان(علیه السلام) «فئام» چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و صدیق و شهید. آنگاه ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضیلت کسى که جمعى از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند.

بر اساس برخى از روایات، امام رضا(علیه السلام) در روز غدیر گروهى را براى افطار نزد خود نگاه داشت. (الغدیر، علامه امینى، ج ۱، ص. ۲۸۷) بنابراین روایات و روایاتی دیگر اطعام و غذا دادن در روز عید غدیر مستحب موکد است و حال که چنین است چرا ما نباید در این کار خیر و پرثواب شریک باشیم و نباید تصور کنیم که برای اطعام مومنان حتما می بایست سفره های رنگین بزرگ بیاندازیم.

اطعام از فقرا اولویت دارد

این روزها به خاطر شرایط اقتصادی برخی از مردم بیش از دیگران نیاز به تامین مایحتاج دارند حتی می توانیم یک اطعام ساده را به خانواده هایی در مناطق محروم کشورانتخاب کنیم و در این ثواب شریک شویم.  پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: کسی که مومن گرسنه ای را اطعام کند، خداوند از میوه های بهشتی به او می چشاند و کسی که برادر تشنه خود را سیرآب کند، خداوند او را از شهد بهشتی سیراب می کند.

فیلم دعوت از خیرین به احیای پویش اطعام غدیر در مناطق محروم همزمان با عید سعید غدیر

هزینه ها شامل:

🔸️اعزام‌مبلغ
🔹️امور فرهنگی
🔸️اطعام
🔹️تهیه سایر امکانات و وسایل مورد نیاز
🔸️انتقال به شهرستانها و بخشهای مورد هدف که با نظارت کامل خیریه مسجد سازان الزهرا (سلام الله علیها) انجام خواهد شد

شماره حساب بانک صادرات
۰۱۰۲۵۰۶۰۱۰۰۰۲
💳شماره کارت خیریه:
۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۰۵۲۷۲۲

کدپرداخت با تلفن همراه:
۲۱۳۹#۷۸۰

☎️تلفن ارتباطی:
۰۳۱۳۲۳۰۳۲۳۸

شبکه های اجتماعی خیریه مسجدسازان الزهراء (سلام الله علیها)

ایتا : https://eitaa.com/masjedsazan_alzahra

روبیکا : https://rubika.ir/Masjedsazan_alzahra

گپ : https://gap.im/masjedsazan_alzahra

آیگپ : https://igap.net/masjedsazan_alzahra

بله : https://ble.ir/masjedsazan_alzahra

سروش : https://splus.ir/masjedsazan_alzahra

واتساپ : https://wa.me/989933467293

اینستاگرام :Http://instagram.com/masjedsazan_alzahra

تلگرام: https://t.me/masjedsazan_alzahra

سایت:
www.alzahragroup.com

خیابان پروین اعتصامی _ بن بست شماره ۷ _ پلاک ۷ – خیریه مسجدسازان الزهراء (سلام الله علیها)

لینک کوتاه : http://alzahragroup.com/?p=9936

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
-- بارگیری کد امنیتی --

-- بارگیری کد امنیتی --