• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
14
مساجد زنده اند و در روز قیامت شفاعت از اهل مسجد و شکایت از اهل غفلت می کنند

سخن بزرگان پیرامون مسجد

  • کد خبر : 719
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
سخن بزرگان پیرامون مسجد
مقام معظم رهبری : باید با برنامه ریزی صحیح عمران و معنویات مساجد را تقویت کرد
در شرایط حساس کنونی که جبهه استکبار کمر بر تهدید و سرکوب و نابودی جبهه توحید بسته، یکی از راههای مقابله با دشمن، احداث مسجد و اعزام مبلّغ در مناطق محروم می باشد. (آیة ا…نمازی امام جمعه کاشان)
مقام معظم رهبری : باید با برنامه ریزی صحیح عمران و معنویات مساجد را تقویت کرد…با استفاده از وجوهات و ثلث مال خود، با اجاز مراجع عظام در ساخت مسجدی ساده روستائی مشارکت کنید.
مقام معظّم رهبری: سفارش اینجانب آن است که مساجد را نیز همچون دلهای جوانان پاکیزه و پیراسته و لبریز از شور انگیزه و نشاط کنید. مسجد نیز باید کانونی باشد که مِشکات نماز در آن بدرخشد و نور معرفت و محبّت و انس و صفا از آن ساطع شود.
امام خمینی: هرچه بود گذشت، سعادت دنیا و آخرت را آنهائی بردند که تکالیف خودرا بخوبی و به موقع انجام دادند. شرکت در امر مهم مسجدسازی موجب خشنودی در دنیا و آخرت می شود.
مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در کشور عزیز اسلامی ما، بلکه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشاء آثار بزرگ و نهضت ها و حرکت های اسلامی بزرگی شده است.(رهبر معظم انقلاب۷۰/۱۰/۱۹)
مسجد مرکز تبلیغ است، مرکز تبلیغ احکام فقهی و سیاسی اسلامی بوده، هر وقت گرفتاری پیش می آمد، مردم در مسجد اجتماع می کردند.(الصلوه مع الجماعه) این گرفتاری را طرح می کردند، مسجد مرکز اجتماع سیاسی است. اجتماعات خودرا هرچه بیشتر در مساجد و محافل و فضای باز عمومی برپا نمائید. (صحیفه امام خمینی “ره” جلد ۱۰ص ۱۶و۱۷)
مساجد زنده اند و در روز قیامت شفاعت از اهل مسجد و شکایت از اهل غفلت می کنند. (بزرگان دین). با ساخت مساجد در منطق محروم، از برکات و ثواب حقه آن بهرمند شویم.
عالم محضر خداست، هرکس وارد مسجد شود بی شک مورد نظر، لطف و عنایات خاص حضرت حق قرار گیرد. مدت زمان حضور در مسجد جزء عمر انسان محسوب نمی شود. (بزرگان دین)
نهضت مسجد سازی، زن و مرد و پیر و جوان ندارد، یعنی حضرت ابراهیم(ع) ۱۰۰ ساله و اسماعیل ۱۳ ساله در این امر مهم نقش بسزائی داشتند. (حجة الاسلام قرائتی)
هم اکنون با بودن ده ها هزار مسجد در کشور، جای هزاران مسجد دیگر در روستاها، شهرها، شهرک ها و مجتمع های مسکونی خالی است. (رهبر معظم انقلاب)
مرکز داوری، قضاوت و تبلیغات حضرت علی(ع) در مسجد بوده، بسیج جبهه های جنگ و حل مشکلات مردم در مسجد بوده. مسجد همه چیز ما بوده و ما این همه چیز را فراموش کرده ایم. (حجة الاسلام قرائتی)
از اینکه ما هزاران منطقه داریم که مسجد ندارند، شرمنده ایم، تا دیر نشده از خدا عذر خواهی نموده و غفلت گذشته را جبران کنیم. (حجة الاسلام قرائتی). بی شک نظر خدای منان بدست بندگان با ایمان و خیراندیش در امر مهم مسجدسازی است.
کمبود مسجد در شهرها، شهرک ها، روستاها و نبود جایگاه نماز در مراکز اجتماعات، همچون ورزشگاه، ایستگاه و بوستان و مانند آن، نقاط ضعفی است که باید همت های بلند بر زدودن آن برانگیخته شود. (رهبر معظّم انقلاب). چه زیبا و ستودنی است، زدودن این کمبودها از روستاهای محروم، بدست خیراندیشان متدّین انجام گردد.
افزایش کیفیت نماز بدین معنی است که، نماز با حال و حضور ادا شود، نماز گزار به نماز با چشم “میعاد ملاقات با خدا” بنگرد و در آن با خدای خود سخن بگوید و خودرا در حضور او ببیند. نماز را تا می توانید در مسجد و تا می توانید به جماعت بگزارید. (رهبر معظّم انقلاب)
اکثر شهدای دفاع مقدس از مساجد راهی جبهه ها شدند و اکثر زندانیان امروز کسانی هستند که از مسجد و روحانیت دور بوده اند. (حجة الاسلام ماندگاری). احداث مسجد برکات فراوانی دارد. عبادات و هر کار خیری که در مسجد انجام شود، تا ابد ثوابش به حساب بانی نوشته میشود.
از خدا باید عذرخواهی کنیم، که بعداز ۳۵ سال به یاد مسجدسازی افتاده ایم. سرعت کار را بگونه ای انجام دهیم که جبران گذشته شود. (حجة الاسلام والمسلمین قرائتی)
مسجد محکم ساخته شود و مزیّن به تزئینات اضافی نباشد و از کمک و پول افراد خوشنام استفاده شود. (حجة الاسلام والمسلمین قرائتی). با اهداء مبلغ ۵۰ میلیون تومان توسط خیّر، بصورت نقد و یا قسطی یکباب مسجد در روستای محروم فاقد مسجد، احداث می شود.
هریک از خیرین مسجدساز در میان آشنایان، بستگان، همکاران، شرکا، اصناف، همسایگان و … افرادی را در این امر مهم و خداپسندانه مسجدسازی شریک کنند. (حجة الاسلام قرائتی)
مهمتر از مسجد، روحانی مسجد است. روحانی لایق، مسجد را آباد می کند و مسجد بدون روحانی بتدریج مطرود می شود. (حجة الاسلام قرائتی). مساجدی که توسط مؤسسه خیریه احداث شد، رها نمی شود. در دوره ها و مناسبت های گوناگون روحانی اعزام و کارهای مذهبی و فرهنگی تداوم خواهد داشت.
مسجد را در چند فاز بسازیم، بگونه ای که از همان مراحل اول بتوان در آن نماز جماعت خواند، صبر نکنیم کل مسجد تمام شود و سپس در آن نماز بخوانیم. (حجة الاسلام قرائتی)
برای ساخت مسجد از پول های پاک و حلال استفاده کنیم، همانگونه که اسلام میفرماید، مانند پول حج، مهریه همسر و کفن از بهترین و پاکترین پول ها باشد. (حجة الاسلام قرائتی)
هر دین و آئینی نماد و نشانه هائی دارد، اسلام آخرین دین الهی است، از میان نمادها و شعائر ظاهری و مکانی، به جایگاه مسجد و احکام دین بسیار اهمیت داده شده. (بزرگان دین). در روستاهای محروم، فقر فرهنگی، تبلیغ گروه های گمراه کننده و هجمه های فرهنگی بیداد میکند. در شرایط حساس کنونی، آموزش احکام اولیه دین و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلام، در مساجد روستائی از وظائف مهم ماست.
اگر مسجد کیفیت شایسته خودرا بیابد، هزینه های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه، مردم و مسئولان برداشته می شود. (مقام معظم رهبری)
یقیناً فعالیت و اهداف مسجدسازان الزهرا(س) و خیّرین مسجدساز، موجب تقویت و ترویج معارف حقه اسلام ناب محمدی(ص) می گردد و مساجد بهترین پایگاه برای مقابله به هجمه دشمنان است. (ایت ا… العظمی مکارم شیرازی)
امروز ساخت مساجد در مناطق محروم عین جهاد است. اگر مسجدی ساخته شود و افرادی مسجدی شوند، ثمراتش بسیار زیاد است، ما زندگی ابدی در پیش داریم، باید خودمان را ابدی بسازیم و یکی از راههای ذخیره سازی ابدی، احداث پایگاههای ترویج دین است، که مسجد از صدر اسلام بهترین پایگاه بوده است. (آیت ا… صدیقی)
مساجد بعنوان مراکز فرهنگی و قرارگاه فرماندهی کارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است و گره تمامی مشکلات اجتماعی جوانان در پرتو برکت و شعاع مسجد حل و فصل می شود. (آیت ا… نمازی امام جمعه کاشان)
از برکات مسجد: زمانیکه مرجع عالیقدر مرحوم آیت ا…العظمی بروجردی دستور ساخت مسجد در شهر هامبورک آلمان را دادند. معماران عکس آقا را در دفتر کار در کنار پروژه زده بودند. نقل میکنند، در طول اجرای پروژه ۲۵ نفر مسیحی با دیدن صلابت و روحانیت عکس حضرت آقا، مسلمان شدند.
یکی از برکات مسجد : برای هر قدمی که بسوی مسجد برداشته شود، گناهان مانند برگ درختان در پائیز میریزد. ساخت مسجد در روستاهای محروم، منشا برکات و خیرات فراوانی است.
از عظمت و حرمت مسجد: مسجد از دیدگاه اسلام حرمت و جایگاه عظیمی دارد، زیرا در کعبه مسجد الحرام محل تولد حضرت علی ابن ابی طالب(ع) و در محراب مسجد کوفه محل شهادت آن حضرت می باشد.
لینک کوتاه : https://alzahragroup.com/?p=719
  • نویسنده : خیریه الزهرا
  • ارسال توسط :
  • منبع : موسسه خیریه مسجد سازان الزهرا
  • 3052 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
-- بارگیری کد امنیتی --

-- بارگیری کد امنیتی --